Terug naar school! Hoe zorg je goed voor de ogen van je kind?

Terug naar school! Hoe zorg je goed voor de ogen van je kind?

1 september staat – althans in het Belgisch collectief geheugen – gegrift als ‘terug naar school’ dag. Zelden staan we stil bij de impact van ‘school’ op de ogen van onze kinderen. Zelf was ik ooit als meisje van 6 op school zo goed als de enige die een brilletje had. De dag van vandaag is dat helemaal anders. We stellen vast dat een zorgwekkend aantal kinderen op steeds jongere leeftijd gaat ‘brillen’.

Hoe beïnvloedt ‘terug naar school’ en het schoolgebeuren de ogen van kinderen?

Dat ‘de school’ een kweekvijver van brilletjes is, is geen nieuw gegeven. Zelfs zo’n 100 jaar geleden viel het ook dr. Bates, de grondlegger van de dr. Batesmethode, op dat de school een grote impact op het zicht van kinderen had.

In z’n ‘Better Eyesight Magazine’ van augustus 1924 schrijft hij:

“When a child first enters school it is well to keep in mind that children in school have a great many new and unexpected things to contend with. They are brought in contact with many other children who are new, strange and different. Their own teachers and the teachers in the other classes have an effect upon the child. Going to and from school, the child meets many strangers and these strangers have an effect upon the mind of the child. Children are great imitators. They learn to walk by watching others walk. They learn to talk and play from the influence of other children. Being great imitators they absorb many bad habits as well as new and strange ones.”

Vrij vertaald schrijft dr. Bates dat het goed is om ons er van bewust te zijn dat wanneer een kind opnieuw naar school gaat het met heel veel nieuwe en onverwachte dingen te kampen heeft. Ze komen in contact met andere kinderen die ze niet kennen, die vreemd en anders zijn. Ook hun eigen leerkracht en de leerkrachten van andere klassen hebben een invloed op het kind. Wanneer het kind van en naar school gaat, ontmoet het vreemden en deze onbekenden hebben een invloed op de geest van het kind. Kinderen zijn immers fantastische imitators, ‘copycatjes’ 🙂 Ze leren lopen door anderen te zien lopen. Ze leren spreken en spelen onder invloed van andere kinderen. Net omdat ze zo’n uitstekende ‘copycatjes’ zijn, absorberen ze zowel veel slechte gewoontes als nieuwe en vreemde.’

Terug naar school gaan – of naar schoolgaan ‘tout court’, is m.a.w. best overweldigend, spannend en stresserend voor kinderen. Het ene kind zal daar beter mee overweg kunnen dan het andere. Ieder van ons heeft z’n eigen ‘stress veerkracht’. Daarnaast is het ene kind meegaander en gevoeliger dan het andere.

Wat kan je als ouder doen?

Het begint met bewust zijn dat de overgang van vakantie- naar schoolmodus betekent dat je kind vele nieuwe en vreemde indrukken te verwerken krijgt. Verandering vraagt tijd en geduld om aan het nieuwe te wennen. Als je kind van nature gevoeliger is, wees dan extra waakzaam. Vraag het regelmatig hoe het zich voelt en hou in het oog dat het genoeg ontspant en voldoende ‘lummeltijd’ heeft. Er is niks mis met niksen 🙂

Weet ook dat wanneer de ‘stress veerkracht’ van je kind door het ‘terug naar school gaan’ en het schoolgebeuren systematisch overschreden wordt, dit een weerslag kan hebben op het gezichtsvermogen van je kind. Vaak geeft je kind al signalen nog voor het effectief waziger gaat zien. Als je kind – nu het terug naar school gaat of tijdens het schooljaar – bv. regelmatig klaagt over buik-, hoofd- of andere pijntjes, hou er dan rekening mee dat dit een signaal kan zijn dat het systematisch teveel is voor je kind.

Als je je bewust bent dat je kind jou kopieert, kan je je de vraag stellen hoe jij met stress omgaat. Hoe ontspannen sta jij in het leven? Sla je vlug in paniek als er iets ‘mis’ gaat (met je kind)? Verlies je snel je geduld (met je kind)? Je kan er donder op zeggen dat je kind ook jouw manier van omgaan met stress kopieert. Toegegeven dat kan best een uitdaging zijn, maar weet dat daar jouw macht en kracht ligt!

Het gevaar van ‘kopieergedrag’

Even terug naar onze briljante dr. Bates en zijn bevindingen met schoolkinderen. Naar aanleiding daarvan was hij niet bepaald mals voor leerkrachten met brillen. In z’n ‘Better Eyesight Magazine’ van augustus 2024 lees ik:

“It should be emphasized that teachers wearing glasses or teachers with imperfect sight should not be allowed a license to teach.” 

Naar de letter vertaald: “Het moet worden benadrukt dat leraren die een bril dragen of leraren met een onvolmaakt zicht geen vergunning mogen krijgen om les te geven.” Slik! Dr. Bates! Dat is een boude uitspraak! ‘Ik weet het.’ zou dr. Bates wellicht fijntjes gezegd hebben met een twinkel in zijn ogen – hahaha. Hij was niet te beroerd om zijn waarheid te spreken. Verder schrijft hij:

“It is a fact that some teachers who do not wear glasses seldom have children acquire imperfect sight in their classes. Teachers who wear glasses or who have imperfect sight, have a large percentage of children with acquired poor vision while under their care. It is not necessary to theorize on this matter. It is sufficient to know that teachers who have imperfect sight are under a great mental and nervous strain. This strain is contagious. After children are transferred to a room in which the teacher has normal vision, many of the pupils regain their normal sight again.”

Wat dr. Bates hier vertelt, is dat hij veel onderzoek in scholen heeft gedaan en hij keer op keer vaststelde dat wanneer de leerkracht brilde of slecht zag, het aantal kinderen dat tijdens het schooljaar gezichtsproblemen kreeg, beduidend hoger lag dan in klassen waar de leerkracht een goed zicht had. In klassen met leraren met goed zicht trof hij zelden leerlingen met slecht zicht aan!

Voor dr. Bates was het zo klaar als een klontje dat brillende leraren onder zeer grote mentale en nerveuze stress staan en dat dit soort stress besmettelijk is. Zeker voor kinderen die van nature het gedrag van volwassenen kopiëren. Wanneer hij de kinderen naar een ander klaslokaal bracht en ze een leerkracht gaf die goed zag, herstelde heel veel van de kinderen hun gezichtsvermogen en konden de meeste leerlingen weer normaal goed zien.

Uiteraard is het absoluut niet de bedoeling wie dan ook met een schuldgevoel op te zadelen! In tegendeel! Het is eerder een uitnodiging om uit de onwetendheid en de slachtofferrol te stappen. Dat begint met bewust te worden en inzicht te krijgen in hoe we de verantwoordelijkheid kunnen opnemen. Het Engelse woord voor verantwoordelijkheid is ‘responsability’ of ‘the ability to respond. Het gaat m.a.w. over de vaardigheid om te reageren, te antwoorden op een situatie. Ver-antwoord-elijkheid.

Kiezen we een destructief of constructief antwoord? Hierin ligt onze kracht en macht!

Met een goed gevoel terug naar school?!

Maar, ELS, ik heb toch geen controle over het feit dat mijn kind op school terecht komt bij een leerkracht met een bril of lenzen? Of een leerkracht die gelaserd is? Inderdaad, dat hebben we niet. Toch hoef je niet machteloos toe te kijken.

Allereerst is het goed om je bewust te zijn dat de dag van vandaag de kans groot is dat je kind les krijgt van leraren met slecht zicht. Je kan er dan naar handelen en bv. kiezen om proactief goed te gaan zorgen voor de ogen van je kind door je in eerste instantie goed te informeren over hoe ogen zien en hoe het visuele systeem werkt. Kennis is macht. De juiste kennis wel te verstaan! Maar als je dit leest en geabonneerd bent op de nieuwsbrief van ELS zit je goed 😉

Daarnaast kan je heel concreet aan de slag gaan door bv. een letterkaart thuis ophangen en er een spelletje van maken om samen met je kind de letterkaart elke dag te lezen. Dr. Bates was grote fan van regelmatig de letterkaart lezen, zeker ook in de klas. Hij stelde vast dat dit een zeer weldadig effect op het zicht van kinderen en de leerlingen had. Heb je geen letterkaart? Stuur me een mailtje en ik zend je er ééntje toe.

Als je zelf brilt of lenzen draagt, kan je overwegen om opnieuw op een ontspannen manier te leren kijken en je gezichtsvermogen te verbeteren. Ik voorspel dat je versteld zult staan wat een positieve invloed jouw herwonnen gezichtsvermogen op dat van je kind kan hebben. Kom bv. de dr. Batesmethode ontdekken tijdens een 1 daagse ‘wellnessretreat voor je ogen’. Lees er HIER meer over. Of je kan een ‘vision walk’ of een 1 op 1 sessie boeken. Voor meer informatie en opties, neem HIER contact met me op.

Je kan verder je steentje bijdragen door over dit gedachtengoed te vertellen want er is nog heel veel onwetendheid rond dit onderwerp. Je kan bv. dit blogartikel delen of in gesprek gaan met de school van je kind.

Heb jij nog meer ideeën? Laat het ons weten in de ‘comments’ hieronder.

Het geheim van spontaniteit op je pad naar helderder zicht

Het geheim van spontaniteit op je pad naar helderder zicht

Jaaa, het is weer ‘efkes’ geleden dat ik een nieuwsbrief of blogbericht schreef. Excuses genoeg. Maar de belangrijkste reden is dat ik ‘het’ niet voelde. En als ik ‘het’ niet voel, dan doe ik ‘het’ niet (meer). En dat blijkt een goeie houding te zijn op mijn pad naar helderder zicht.

Want als er iets is wat mijn pad naar helderder zicht me leerde of liet inzien, dan is het dat het systematisch dingen doen uit plichtsbewustzijn – en dus eigenluck systematisch tegen mijn intuïtie en ware natuur ingaan super nefast voor goed zicht is.

Ik was zelfs zo goed in dingen doen uit plichtsbewustzijn – die me verder totaal niet boeiden – dat het me behoorluck wat tijd en ’verstilling’ kostte om zicht te krijgen op wat ik dan eigenluck echt graag deed. Vanuit een onvervalste interesse. Vanuit spontaan mezelf zijn.

‘Wat brengt me echte onvervalste vreugde? En wat niet?’ That’s the question 🙂

Spontane aandacht versus willekeurige aandacht

Wat je echte onvervalste vreugde brengt, hangt nauw samen met waar je aandacht van nature naartoe getrokken wordt. In zijn boek ‘The Art of Seeing’ brengt Aldous Huxley het verschil in aandacht onder de aandacht – haha.

Hij heeft het over spontane en willekeurige aandacht. De eerste is ongedwongen, natuurlucke aandacht die mensen en dieren hebben voor dingen die ze zien. De laatste is aandacht die onder bewuste controle staat.

Huxley legt het verschil in aandacht uit met een voorbeeld. Hij schrijft:

‘Een kleine jongen die met sommen bezig is, heeft willekeurige aandacht; dat wil zeggen, als hij al aandacht heeft. Als dezelfde jongen een spel speelt, heeft hij spontane aandacht. Bij willekeurige aandacht komt altijd ‘werk’ kijken en dit leidt in meer of mindere mate tot vermoeidheid.’

Door onszelf te dwingen, om welke reden ook, om de aandacht te richten op iets waar we geen interesse in hebben, saboteren we het natuurlucke waarnemingsproces.

Het is een vorm van mis-bruik. Wanneer dit mis-bruik een gewoonte wordt en blijft duren, schaadt het onze ogen en resulteert het onvermijdeluck in een verminderd gezichtsvermogen. Goed zien hangt m.a.w. af van de bewegingsvrijheid van de aandacht en van de ogen. Spontane aandacht is de sleutel.

Kan je zien hoe een bril dit mis-bruik in stand houdt en zelfs beloont? En hoe een bril je eigenluck systematisch leert je spontane aandacht te onderdrukken ten voordele van willekeurige aandacht? Tot het een onbewust patroon wordt…

Totaal het noorden kwijt op mijn pad naar helderder zicht

Toen ik aanvankeluck – na meer dan 30 jaar brillen – mijn zware bril afzette, was ik totaal maar dan ook totaal in de war. Ik had geen flauw idee meer wat me werkeluck echte diepe vreugde bracht.

Het bleef iets waar ik tijdens mijn pad naar helderder zicht regelmatig over struikelde…

Nu bleek de afgelopen tijd willens nillens een ‘ideale’ tijd om een niveau dieper te gaan in het uitvissen waar ik precies echt vroluck van werd/word. Het was een tijd die niemand onberoerd liet en die mij uitnodigde nog meer – zo niet alles – in vraag te trekken en te onderzoeken, maar vooral ook te verstillen.

Zo onderzocht ik ook of ‘oogleraar zijn’ wel echt bij me paste en nam ik van de ‘bizarre buitenwereld situatie’ gebruik om de ‘Natural Vision Teacher Training’ bij Greg Marsh te volgen.

Daaruit ontstonden de afgelopen tijd spontaan online 1 op 1 lessen en coachings en offline kregen de 1 op 1 ‘vision walks’ vanzelf vorm. En wonder boven wonder brachten deze 1 op 1 sessies me onvervalste diepe vreugde.

Ja! Ik mag me ondertussen gecertificeerd natuurluck zien leraar volgens de dr. Batesmethode noemen! Jeuj 🙂

Waar worden jouw ogen spontaan heel erg vroluck van? Waar kijken jouw ogen graag naar? Wat doe jij uit plichtsbewustzijn? Deel het in de ‘comments’ hieronder. We horen het graag!

Heb je interesse in een ‘vision walk’ of een online 1 op 1 sessie? Mail me op eyeloveseeing@gmail.com. Tot kijks 😉

Onspan je ogen met de 3D prenten van Magic Eye

Onspan je ogen met de 3D prenten van Magic Eye

Ik heb er sinds kort een nieuwe ‘verslaving’ bij. En wat voor één: 3D figuurtjes ontdekken in een – op het eerste gezicht – zeer mislukte tekening. Deze ‘verslaving’ heb ik geheel ende volledig te danken aan de aankoop van een 3D prentenboek van Magic Eye.

Sinds de jaren 90 van vorige eeuw – klinkt laaaaang geleden 😉 – maakt Magic Eye met zijn 3D prenten furore. Ze kruisten dan ook vrij snel mijn pad toen ik de ‘natuurlijk zien’ weg insloeg. Maar konden me aanvankelijk a-b-s-o-l-u-u-t niet bekoren.

In tegendeel. Ik kon er niets – maar dan ook echt niets – in vinden. Hypernerveus en super gefrustreerd werd ik van deze gekke plaatjes. En dat is het laatste wat je wil bereiken met oogyoga en andere natuurlijk zien activiteiten. Het is net de bedoeling dat je er schaamteloos plezier aan beleeft. Dàt is immers dé sleutel tot goed zicht.

En ik maar proberen en proberen, mijn best doen, blijven gaan met die banaan 😉 en meer van die dingen. Ik had toen helemaal nog niet door dat deze manier van werken net het tegenovergestelde effect heeft en je geen meter – wat zeg ik, zelfs geen millimeter – beter zicht oplevert. Laat staan dat het verborgen 3D beeld zich op deze manier zou laten zien. Not.

Op zich is deze houding niet zo vreemd eigenlijk aan een behoorlijke bijziende. Dat ben je nota ben als je meer dan – 5 dioptrieën aftikt. Het is zelfs een typisch kenmerk van bijziendheid in het algemeen, niet van de persoon zelf! Een klein doch niet onbelangrijk onderscheid. Voor alle duidelijkheid, deze houding is niet exclusief voor bijzienden, maar tegenwoordig een algeheel voorkomende ‘plaag’.

Daarnaast zijn bijziende ‘kraks’ in scherp en helder zien van dichtbij. Ze zijn bijgevolg erg goed in het convergeren. Dit is – zeer kort door de bocht uitgelegd – een beweging naar binnen die ogen maken om dichtbij te kunnen zien. En laat nu net divergeren – inderdaad de omgekeerde beweging – aan de basis liggen om succesvol dat 3D beeld te kunnen zien.

Dus… Je raadt het al… Die 3D prenten zijn op zich een schitterende activiteit om opnieuw te leren divergeren. Zeker voor bijzienden. Divergeren doe je trouwens ‘automatisch’ als je in de verte kijkt. Dit is overigens een bijzonder ontspannende activiteit voor onze ogen. ‘As a matter of fact’… Ze zijn daar eigenlijk dol op.

Ready for some magic?

De truc om dat 3D beeld te zien te krijgen is dan ook om je neus tegen het centrum van de prent te houden, ondertussen door de prent te kijken en je focus op een voorwerp in de verte te houden. Tussen haakjes met die prent tegen je neus zie je alles wazig. Dit is volkomen normaal.Verwijder dan de prent erg traag van je neus weg en hou je blik op de verte gericht. Hier ligt meestal de uitdaging, maar terwijl je dit doet, ontvouwt – op een bepaald moment – ‘het wonder’ zich en verschijnt er langzaam maar zeker een 3 D afbeelding.

M-a-g-i-s-c-h 🙂

Ik word er telkens weer zó intens vrolijk van. Het is echt dè max! En nee, het lukt me zeker nog niet elke keer! Het zijn perfecte stressmeters 😉 Maar als het lukt… En of het ontspannend is. Telkens dat 3D beeld tevoorschijn komt, voel ik een zekere ontspanning over mijn ogen komen.
V-e-r-r-u-k-k-e-l-ij-k!

Nog een bijkomstigheidje – om niet te zeggen een zeer te waarderen voordeel – van deze 3D prentactiviteit is dat je je ogen spelenderwijs ‘traint’ in ‘teamwork’. De gebrekkige samenwerking tussen mijn beide ogen was aanvankelijk ook één van de redenen waarom het niet lukte dat 3D beeld te zien. Ik zat immers opgezadeld met een behoorlijk verschil tussen mijn linker- en mijn rechteroog.

Voor dit verschijnsel heeft men in de optometrie een moeilijke naam nl. anisometropie. Het resultaat hiervan is hoofdzakelijk dat je beide ogen minder goed samenwerken. In DIT filmpje ga ik dieper in op het samenwerken van onze ogen als je wil weten wat je kan doen om dit te verbeteren. Ben je tussen haakjes nog niet geabonneerd op mijn kanaal dan kan je dat meteen ook nog doen.

‘Het kan verkeren’ zei Bredero. En dat deed het ook 🙂 Hoewel dit in mijn geval niet van een leien dakje liep. Laat je hierdoor vooral niet ontmoedigen op je pad naar helder zicht. In tegendeel. Ik ben het levende bewijs dat – hoe uitzichtloos de situatie ook lijkt – natuurlijk zien echt werkt.

Moraal van het verhaal

Zo’n Magic Eye prentenboeken zijn een super leuk cadeau. Niet alleen om aan jezelf te geven, maar aan om het even wie. Zeker ook aan kinderen. Wedden dat je het origineelste cadeau hebt?
HIER vind je mijn favoriete Magic Eye prentboek en kan je een exemplaar aanschaffen.
En ik wens dat je er net zoveel plezier als ik aan beleeft.

HIER kan je alvast ’s ‘voorproeven’. Zie jij het 3D hart in deze prent? Laat het weten in een bericht hieronder.

Uit de comfortzone

Uit de comfortzone

Uit de comfortzone komen…

Het is ‘hip’ de dag van vandaag. Te pas en te onpas hoor je ‘het’…

‘Ja, als je succesvol wil zijn in je leven, dan moet je uit je comfortzone durven komen.’ Of
‘Je comfortzone? Dat is je gouden kooi.’ En wie wil er nu in een kooi zitten zelfs al is ze van goud?!

Vooral coaches gebruiken ‘het’ graag.
Ik krijg er wat van 🙂
Ik heb dan – of ik dat nu wil of niet – het idee dat ik een watje of een regelrechte ‘loser’ ben als ik niet uit mijn comfortzone wil – of nog ‘erger’ niet durf – komen. En je wil geen ‘loser’ zijn, toch?

Vaak gaat ‘uit de comfortzone’ gepaard met woorden als ‘moeten’ of ‘overtuigen’ of merk je een onderliggende toon van dwang op. Er wordt wat ‘afgeforceerd’ in het coachingwereldje. Trouwens… Als ik het woord ‘overtuigen’ hoor, denk ik haast automatisch aan een leraar van me die ooit zei: ‘Als je een paard overtuigt, zakt het door zijn poten.’ Daar hoeven we geen tekeningetje bij te maken, denk ik.

Ja, ‘uit de comfortzone gaan’ wordt heel vaak verkeerd begrepen en nog ‘verkeerder’ uitgevoerd. Er heerst m.a.w. enorm veel verwarring rond wat ‘uit de comfortzone komen’ nu precies is. Want voor je het goed en wel beseft, ben je jezelf aan het forceren en nog niet een beetje ook. En boy, heb ik me vele keren laten vangen door goed bedoelende coaches – laat ik daar van uit gaan – waardoor ik massa ’s meer stress dan gewoonlijk ervaarde. Daarom dat ik het nu zo helder heb 😉

Uit de comfortzone komen wanneer je geen verbinding met of geen goed zicht op jouw gevoel hebt, geeft alleen maar meer stress, druk en spanning.
En dat is niet de bedoeling van ‘uit de comfortzone komen’. Maar wat dan wel? Want het gaat wel degelijk om grenzen verleggen, maar daarvoor is het eerst belangrijk je grenzen te kennen en te erkennen. Het is m.a.w. een delicate evenwichtsoefening.

Ben je aan de bril, lens of had je een laserbehandeling? Dan heb je – met je bril, lens of laserbehandeling – overigens een zeer goede leermeester in het jezelf forceren. Met de waas geven jouw ogen immers te kennen dat het evenwicht – jouw balans – verstoord is, dat het even allemaal wat teveel is en dat je aanpassingsvermogen overbevraagd is. Maar met je bril, lenzen of de laserbehandeling doe je ‘gewoon’ onverstoord verder.

Terug naar de comfortzone en een kritische vraag durven stellen: ‘Wat als jouw bril, lens of laserbehandeling jouw gouden kooi is?’

Anders uit de comfortzone

Op een gezonde en duurzame manier uit de comfortzone gaan, vraagt in eerste instantie dat je erg dicht bij jezelf en je gevoel blijft en een goede kijk hebt op waar jouw grenzen liggen. Dat vraagt stille aanwezigheid en veel geduld.

Even een concreet voorbeeld uit de praktijk…

Onlangs wees iemand me op ‘mijn taakverdeling’ –  zie afbeelding.  Eerlijk… Puntjes 2 & 4 zijn voor een doorwinterde ‘zie-me-graag-junk’ als ik best een uitdaging. Wanneer iets in een bepaalde situatie niet goed voor mij voelt en ik door de buitenwereld geweldig onder druk wordt gezet met allerlei zeer aannemelijke, verstandelijke redenen, wanneer ik dan toch mijn buikgevoel honoreer, ‘liefdogenloos’ nee zeg – en jaaaa, de daarbij horende angst van niet meer geliefd te zijn toelaat en voel –

Dàt noem ik pas uit mijn comfortzone gaan!

Hoe meer ik authentiek durf zijn, hoe meer ik mijn waarheid durf spreken, hoe meer ik durf leven vanuit vertrouwen, hoe meer de waas opheldert. Ja, juffrouw Waas is een harde tante, maar ‘she’s on my side’ – and yours too!’. Ze vertelt me dat ik nog meer voor Mezelf mag kiezen.

En bovendien kom ik hierdoor haast vanzelf gemakkelijker en moeitelozer uit die andere comfortzone, de visuele comfortzone, maar daar in een volgende blog meer over.

Wat betekent voor jou ‘uit de comfortzone’ komen? Deel je ervaring in een reactie hieronder.

Comfortzones zijn hoogst persoonlijk. Je bril afzetten of je lenzen uitdoen kan al behoorlijk uit de comfortzone voor je zijn. Tijdens een privéles gaan we uiterst respectvol om met de grenzen die jouw ogen aangeven. Van hieruit ‘flirten’ we met de grens van jouw comfortzone en stretchen we met zachtheid en geduld je grens. Een privéles boeken? Dat doe je HIER.

De belangrijkste struikelblok op je pad naar helder zicht

De belangrijkste struikelblok op je pad naar helder zicht

‘Bitter is het geduld, maar haar vrucht is zoet’

citaat van Saädi, Perzisch dichter

Ik betrapte er mezelf de afgelopen tijd enorm op… Mijn gebrek aan geduld.
Het viel me des te meer op omdat we sinds deze lente met moestuinbakken gestart zijn.
Man, wat groeit ‘het’ traag 😉

Eind maart – begin april stopten we zaadjes van peultjes, sla, boontjes, radijsjes, & boerenkool in de grond. Aanvankelijk ging ik elke dag kijken of de zaadjes al kiemden. Oh my God 🙂 Ik was echt bezorgd dat ‘het’ niet ging lukken. Ik viel geregeld ten prooi aan twijfels. Ik heb meermaals bewust tegen mezelf gezegd: ‘Els, het komt goed. Heb wat vertrouwen in Moeder Natuur.’

Ik was gebrand op de peultjes in het bijzonder. Ik had er zo’n zin in. Wat een opluchting & vreugde toen ik de eerste kiemblaadjes zag verschijnen. Bij de boontjes daarentegen was er toen nog geen enkel teken van leven. Maar gelukkig viel de ‘peultjes-ontkiem-stress’ toch al weg. Dat was wel buiten het ‘ik-wil-nu-al-peultjes-eten’ stemmetje gerekend. Ik leek wel een kleuter 😉

3 – ja, drie! – maand werd mijn geduld op de proef gesteld. Het leek wel een eeuwigheid, maar – joepie – we kunnen nu volop oogsten. H-e-e-r-l-ij-k, die sluimererwtjes – zoals peultjes ook wel genoemd worden. En ondertussen zijn die boontjes ook boven ‘water’ gekomen. ‘Het’ werkt 🙂

Ik wil het nu en nu meteen

Ja, ik had wat last van de ‘instant gratification mentality’ of de ‘ik-wil-het-nu-en-nu-meteen-mentaliteit’. Eén van hardnekkigste ‘plagen’ van onze moderne tijd. We leren niet meer om geduld te hebben of om geduld uit te oefenen. Dat is misschien een betere woordkeuze. Het is een oefening. En oefening baart kunst. Zien is een kunst.

Je vermoedt het misschien niet, maar ook brillen, lenzen & laserbehandelingen trainen onze ‘instant gratification mentality’! Hoe? Wat doen brillen, lenzen en laserbehandelingen dan?

Ze geven je DIRECT opnieuw scherp & helder zicht en je kan METEEN weer meedraaien in ‘dé wereld’. Je hoeft je verder GEEN vragen te stellen of bezig te zijn met de oorzaak van dé waas. Maar bovenal belonen brillen foute kijkgewoontes en leren ze je dat het normaal is om jezelf te forceren en je eigen ervaring en wijsheid compleet te negeren.

De achterliggende boodschap van je ogen

Ogen die wazig zien geven te kennen dat hun aanpassingsvermogen systematisch overschreden wordt en vragen ons om even ‘de pauzeknop in te drukken’ – als ik het zo mag zeggen 🙂 Waas vertelt ons dat we van ons unieke pad afdwalen, dat we ergens onze weg kwijt geraakt zijn… Vanuit zeer praktisch oogpunt geven ogen die slecht zien ons de boodschap dat we er foute kijkgewoontes op na houden. En dat is niet alleen letterlijk te nemen 😉

Maar er is ook goed nieuws! De goede kijkgewoontes kan je opnieuw leren! Met oogyoga en dr. Batesactiviteiten en technieken.
Nee, het is GEEN quickfix middel. Je gezichtsvermogen herstellen zal zijn tijd nodig hebben. ‘Het’ vraagt ook de bereidheid om gewoontes te veranderen. Het vraagt ‘oefening’, maar niet vanuit prestatiedrang, Want ook hier kom je met de ‘ik-wil-het-nu-en-nu-meteen-mentaliteit’ niet vooruit. Hoe meer je scherp en helder WIL zien, hoe meer je je pad naar helder zicht saboteert. Ik weet waar ik het over heb 😉 Zeer subtiele valkuil 🙂 Ik heb er heel lang in vast gezeten. Maar vroeg of laat klaart de waas uit en geniet je opnieuw van scherp en helder zicht met je eigen ogen.

Ben jij je bewust van je ongeduld? Hoe ga je er mee om? Heb je tips? Deel jouw ervaring bij de ‘reacties’.

Tijdens de funshops van ELS kan je je komen onderdompelen in oogyoga en dr. Batesactiviteiten. Fun & ontspanning voor je ogen. Lees er HIER meer over. Ik zie je er graag 😉

Welke tekenen wijzen op je vooruitgang?

Welke tekenen wijzen op je vooruitgang?

‘Euh… Welke tekenen wijzen op mijn vooruitgang??? Vooruitgang, is dat niet gewoonweg scherper en helderer zien, ELS? Duidelijk toch, nee?’

Mogelijks ontspruiten deze gedachten aan je brein bij het lezen van de titel 🙂
Nu is scherper en helderder zien een mogelijk teken van vooruitgang, maar lang niet het enige.

Resultaat! Nu!

Toen ik met natuurlijk zien aan de slag ging, was ik geneigd om me uitsluitend te fixeren op scherp en helder zien. Behoorlijk frustrerend en een flinke saboteur van mijn vooruitgang zo bleek.

Maar het is een veel voorkomende valkuil. Ik merk het ook vaak op bij cursisten. We worden helaas van buitenaf sterk beïnvloed wat dat betreft. Denk maar aan de oogtest bij een opticien of optometrist. Ons gezichtsvermogen wordt daar jammer genoeg meestal herleid tot scherp en helder kunnen zien. We zijn m.a.w. een beetje verkeerd opgevoed.

Door scha en schande ontdekte ik dat beter zien met mijn eigen ogen niet alleen een proces is en de resultaten sterk afhankelijk zijn van persoon tot persoon, maar dat vooruitgang echt veel meer is dan enkel en alleen scherper en helderder zien. Eerder schreef al een blogartikel over wat het proces beïnvloedt. Je kan dat HIER nog ’s lezen als je wil.

Geleidelijk aan werd ik me meer en meer bewust welke andere tekenen er nog zijn die wijzen op een verbetering en kon ik meer en meer plezier vinden in het pad naar helder zicht.

Instant tekenen van vooruitgang

Nochtans zijn er een aantal ‘instant’ tekenen van vooruitgang die je kan ervaren na het doen van een ontspannings- of bewegingsactiviteit. Na een oogyogasessie ervaarde ik dan ook vaak:

• vochtige en prettig aanvoelende ogen.
• een diepe ontspanning waardoor ik meer geeuw – en waardoor mijn ogen dan weer vochtiger worden en aangenamer aanvoelen.
• een ‘clear flash’. Dat betekent dat ik een fractie van een seconde of langer scherper en helderder. Soms kan het ook enkele minuten aanhouden.
• dubbel zicht. Dit is misschien een beetje een vreemd teken van vooruitgang, maar dit wijst er op dat je visuele brein ‘oude gewoontes’ aan het loslaten is en nog wat ‘zoekende’ is om het beeld scherp en helder samen te stellen. Je zou het kunnen vergelijken met een kind dat leert fietsen. Aanvankelijk is dat ook wankel, met grote bochten en met onzekere ‘moves’ alvorens het op een recht lijn kan fietsen.

Weet je niet goed hoe te beginnen aan een oogyogasessie of heb je het lastig om de focus te houden of er überhaupt van start mee te gaan? Misschien kan je dan een ‘Geef je ogen een boost’ sessie overwegen waarin we samen een geleide oogyogasessie kunnen doen waarin alle basisactiviteiten aan bod komen. HIER vind je er meer info over.

Meer dan enkel en alleen scherper en helderder zien.

Op langere termijn merkte ik volgende resultaten op:

  • Mijn nek en schouders voelen veel soepeler aan.
  • Ik hou minder spanning vast in mijn kaakgewricht.
  • Ik kan mijn aandacht meer en meer en spontaan ver weg houden. Ik lijk m.a.w. bewuster in de verte. Dit is vooral voor bijzienden een uitdaging. Verzienden zitten dan weer steeds ver weg met hun aandacht en voor hun is het een uitdaging om regelmatiger dichter bij te kijken.
  • Ik heb een weidser blikveld en ben me vaker spontaan bewuster van de periferie.
  • Ik kan de waas meer en meer toelaten en merk daarbij meer en meer op wat ik WEL nog kan zien in plaats van wat ik niet zie.
  • Ik voel daarbij meer en meer dankbaarheid voor mijn ogen en wat ze voor me doen. Ik voel in het algemeen meer dankbaarheid zelfs voor de meest evidente dingen.
  • Ik zie meer en meer details.
  • Mijn dieptezicht is sterk verbeterd.
  • Mijn beide ogen werken beter samen.
  • Het beeld van mijn rechteroog is terug. Als gevolg van een ongeval toen ik 6 was, had ik sindsdien maximum 8/10 zicht met dit oog.
  • De ‘floaters’ of ‘mouches volantes’ duiken nog slechts sporadisch op, daar waar ze vroeger prominent aanwezig waren.
  • Ik laat me minder en minder meeslepen in de ‘rush van alle dag’ en vind steeds gemakkelijker mijn eigen ritme en tempo en voel me daar beter en beter bij.
  • Ik voel me een pak zelfverzekerder dan vroeger.
  • Ik voel me veiliger en veiliger wanneer ik mezelf ben. Ik durf dan ook meer en meer mezelf zijn.
  • Ik ben opmerkzamer en meer in het moment aanwezig.

Welke tekenen van vooruitgang merk jij zoal op in jouw leven en met jouw ogen?
Deel ze hieronder met ons.

Wil je naar aanleiding van dit artikel je oogyogapraktijk een boost geven? Of zit je eerder vast in je beperkende geloofsovertuigingen? Een ‘Geef je ogen een boost’ individuele sessie kan je verder op weg helpen naar een beter zicht zonder je bril of lenzen. HIER vind je wat je zoal kan verwachten van zo’n  sessie.

Een rasterbril of gaatjesbril, heb jij deze ‘wonderbril’ al?

Een rasterbril of gaatjesbril, heb jij deze ‘wonderbril’ al?

Toen ik ‘hem’ voor de eerste keer opzette, die rasterbril, nou, dan was ik – zoals zo velen – aangenaam verrast. Ik zag scherp en helder zonder een bril op sterkte. Fantastisch! Dat is meteen dé grootste verdienste van de rasterbril of gaatjesbril zoals ie soms ook genoemd wordt.
Bovendien nodigt hij je uit om met je hoofd te bewegen waardoor je haast onopgemerkt één van de belangrijkste gewoontes uit het natuurlijk zien gedachtengoed toepast: verspringen en bewegen. Zo leert hij je haast spelenderwijs ontspannen kijken. (meer…)

Nachtblindheid, de 2 belangrijkste oorzaken

Nachtblindheid, de 2 belangrijkste oorzaken

Wat is nachtblindheid – ook nyctalopia genoemd – juist?

Hoe merk je nachtblindheid op?

  • Zie je minder scherp als je overdag van buiten naar binnen gaat?
  • Is het ’s nachts knap lastig om in het donker met de auto te rijden?
  • Val je ’s avonds soms over eenvoudige voorwerpen op straat of in huis?
  • Heb je bij de overgang van licht naar donker altijd even wat tijd nodig om opnieuw goed te zien?

Dat zijn allemaal tekenen van nachtblindheid. (meer…)

Hoe lang duurt het eer ik resultaat heb met oogyoga?

Hoe lang duurt het eer ik resultaat heb met oogyoga?

Het kan gebeuren dat je enkele oogyoga activiteiten geprobeerd hebt, maar je teleurgesteld vaststelde dat je helemaal geen verbetering opmerkte of dat je zicht toch even beter was, maar daarna weer niet meer. Ik heb goed nieuws! Dat is volkomen normaal.

‘Hoe lang duurt het eer ik echt resultaat ervaar met oogyoga en de Bates methode?’ Die vraag krijg ik regelmatig.
Mijn ervaring is dat je gezichtsscherpte een organisch gegeven is. Het verbeteren van je zicht is dan ook iets waar je voortdurend mee bezig bent. Hiermee bedoel ik niet dat het een eeuwigheid zal duren eer je opnieuw beter zal gaan zien. Helemaal niet zelfs. Laat me even verduidelijken.

Ieder paar ogen is uniek en elke persoon reageert verschillend op oogyoga en de Bates methode. Het effect en de resultaten van oogyoga en de Bates methode is dan ook sterk afhankelijk van persoon tot persoon.

Wist je trouwens dat het volkomen normaal is dat gezonde ogen enkele dioptrieën gedurende een dag variëren? Ogen zijn als het ware barometers en weerspiegelen perfect hoe het met je op een bepaald ogenblik gaat. Je gemoedstoestand, stress, bepaalde situaties, je voeding, je levensstijl … Ze kunnen allemaal een impact op je zicht hebben.

Het loont dus zeker de moeite om na te gaan wat precies wazig of dubbel zien of andere oogproblemen bij je veroorzaakt. En tegelijkertijd – niet onbelangrijk! – ‘tools’ in handen te hebben die de gezondheid van je ogen en de gezichtsscherpte bevorderen zoals oogyoga en de Bates methode.

Daarom dat het zó belangrijk is om preventief te werken of onmiddellijk actie te nemen als de waas, het dubbel zien of andere oogproblemen zich voordoen. Hoe sneller je handelt, hoe sneller je opnieuw kan genieten van een perfecte gezichtsscherpte.

Eens je met een bril start, loop je het risico er heel snel aan te wennen… Met het gekende fenomeen dat je elk jaar een extra dioptrie verzamelt. Wat ergens logisch is want de oorzaak wordt niet aangepakt. En een bril leert je bovendien NIET wat je kan doen om je gezichtsscherpte te bevorderen. En dat is – zoals ik al schreef – niet onbelangrijk!

Hoe lang je al brilt, hoe sterk je brilglazen zijn, hoe gemotiveerd je bent, hoeveel tijd je er mee bezig kan zijn, hoe goed je de ‘tools’ kan integreren, of je je al dan niet laat begeleiden, … bepalen hoe snel je vooruit gaat.

Hou daarbij rekening dat het verrassend snel kan gaan en dat niets onmogelijk is!

Ik ben daar het levend bewijs van 🙂
Zowat 40 jaar had ik een bril met alles erop en eraan – so to speak. Dankzij de Bates methode ben ik ondertussen van ‘mijn’ astigmatisme (R – 1.75 en L – 2.00) af en heb ik tegenwoordig 20/20 visus met een brilvoorschrift uit 2004. Het gaat m.a.w. de goede kant op.

Laat je dus vooral niet ontmoedigen, maar blijf bezig met oogyoga en de Bates methode.

Het doel van ELS – Eye Love Seeing – is trouwens in eerste instantie de basis van oogyoga en de Bates methode aan te leren zodat je aanvankelijk via bewuste actie je gezichtsscherpte herwint tot dat er een moment komt dat je ook onbewust opnieuw geniet van een heldere blik.

Geloof me, dat moment is onbetaalbaar! 

Euh nee, geloof me niet – hahaha, maar onderzoek of wat ik hier schrijf ook voor jou waar is. Ervaar het m.a.w. zelf!

Wil je meteen de koe bij de horens vatten? Boek dan een ‘Geef je ogen een boost’ sessie en til je dagelijkse oogyogapraktijk naar een volgend niveau. HIER vind je er meer info over.

Wens je op je eigen tempo, maar toch gestructureerder met natuurlijk zien aan de slag te gaan én echt resultaat te boeken? Kijk dan HIER of de ‘Roadmap Naar Helder Zicht’ voor jou is.

Liever in levende lijve leren met je eigen ogen terug te zien? HIER vind je meer info over de oogyogadagen van ELS.

Eerst nog even de kat uit de boom kijken? Neem dan HIER een kijkje op mijn ‘you tube’ kanaal en vergeet je niet te abonneren. Zo mis je geen enkele tip of trick om weer opnieuw met je ogen te gaan zien.

Ontdek het geheim van goed zicht!

Ontdek het geheim van goed zicht!

Ben jij ook gelukkiger als de zon schijnt? Is de zomer jouw favoriete seizoen? Dat is volkomen normaal. Wij zijn immers lichtwezen, maar ik wil niet meteen een zweverige indruk maken 🙂 Back to earth! Het orgaan dat bij uitstek beïnvloedt wordt door (zon)licht zijn onze ogen, maar ze ‘verwerken’ niet alleen het licht dat voorwerpen in de buitenwereld reflecteren, er is meer. Het licht dat via onze ogen binnenkomt, regelt ook de werking van bepaalde klieren zoals bijvoorbeeld de pijnappelklier en de hypofyse.

Dat heeft een aantal consequenties…

De kwaliteit van het licht is erg belangrijk voor je ogen net zoals de kwaliteit van de lucht van belang is voor je longen.
Slecht licht = slecht zicht! (meer…)