‘Euh… Welke tekenen wijzen op mijn vooruitgang??? Vooruitgang, is dat niet gewoonweg scherper en helderer zien, ELS? Duidelijk toch, nee?’

Mogelijks ontspruiten deze gedachten aan je brein bij het lezen van de titel 🙂
Nu is scherper en helderder zien een mogelijk teken van vooruitgang, maar lang niet het enige.

Resultaat! Nu!

Toen ik met natuurlijk zien aan de slag ging, was ik geneigd om me uitsluitend te fixeren op scherp en helder zien. Behoorlijk frustrerend en een flinke saboteur van mijn vooruitgang zo bleek.

Maar het is een veel voorkomende valkuil. Ik merk het ook vaak op bij cursisten. We worden helaas van buitenaf sterk beïnvloed wat dat betreft. Denk maar aan de oogtest bij een opticien of optometrist. Ons gezichtsvermogen wordt daar jammer genoeg meestal herleid tot scherp en helder kunnen zien. We zijn m.a.w. een beetje verkeerd opgevoed.

Door scha en schande ontdekte ik dat beter zien met mijn eigen ogen niet alleen een proces is en de resultaten sterk afhankelijk zijn van persoon tot persoon, maar dat vooruitgang echt veel meer is dan enkel en alleen scherper en helderder zien. Eerder schreef al een blogartikel over wat het proces beïnvloedt. Je kan dat HIER nog ’s lezen als je wil.

Geleidelijk aan werd ik me meer en meer bewust welke andere tekenen er nog zijn die wijzen op een verbetering en kon ik meer en meer plezier vinden in het pad naar helder zicht.

Instant tekenen van vooruitgang

Nochtans zijn er een aantal ‘instant’ tekenen van vooruitgang die je kan ervaren na het doen van een ontspannings- of bewegingsactiviteit. Na een oogyogasessie ervaarde ik dan ook vaak:

• vochtige en prettig aanvoelende ogen.
• een diepe ontspanning waardoor ik meer geeuw – en waardoor mijn ogen dan weer vochtiger worden en aangenamer aanvoelen.
• een ‘clear flash’. Dat betekent dat ik een fractie van een seconde of langer scherper en helderder. Soms kan het ook enkele minuten aanhouden.
• dubbel zicht. Dit is misschien een beetje een vreemd teken van vooruitgang, maar dit wijst er op dat je visuele brein ‘oude gewoontes’ aan het loslaten is en nog wat ‘zoekende’ is om het beeld scherp en helder samen te stellen. Je zou het kunnen vergelijken met een kind dat leert fietsen. Aanvankelijk is dat ook wankel, met grote bochten en met onzekere ‘moves’ alvorens het op een recht lijn kan fietsen.

Weet je niet goed hoe te beginnen aan een oogyogasessie of heb je het lastig om de focus te houden of er überhaupt van start mee te gaan? HIER vind je een geleide oogyogasessie – een ideaal ochtendritueel – waarbij alle basisactiviteiten aan bod komen. Ideale start van de dag en gegarandeerd instant vooruitgang!

Meer dan enkel en alleen scherper en helderder zien.

Op langere termijn merkte ik volgende resultaten op:

  • Mijn nek en schouders voelen veel soepeler aan.
  • Ik hou minder spanning vast in mijn kaakgewricht.
  • Ik kan mijn aandacht meer en meer en spontaan ver weg houden. Ik lijk m.a.w. bewuster in de verte. Dit is vooral voor bijzienden een uitdaging. Verzienden zitten dan weer steeds ver weg met hun aandacht en voor hun is het een uitdaging om regelmatiger dichter bij te kijken.
  • Ik heb een weidser blikveld en ben me vaker spontaan bewuster van de periferie.
  • Ik kan de waas meer en meer toelaten en merk daarbij meer en meer op wat ik WEL nog kan zien in plaats van wat ik niet zie.
  • Ik voel daarbij meer en meer dankbaarheid voor mijn ogen en wat ze voor me doen. Ik voel in het algemeen meer dankbaarheid zelfs voor de meest evidente dingen.
  • Ik zie meer en meer details.
  • Mijn dieptezicht is sterk verbeterd.
  • Mijn beide ogen werken beter samen.
  • Het beeld van mijn rechteroog is terug. Als gevolg van een ongeval toen ik 6 was, had ik sindsdien maximum 8/10 zicht met dit oog.
  • De ‘floaters’ of ‘mouches volantes’ duiken nog slechts sporadisch op, daar waar ze vroeger prominent aanwezig waren.
  • Ik laat me minder en minder meeslepen in de ‘rush van alle dag’ en vind steeds gemakkelijker mijn eigen ritme en tempo en voel me daar beter en beter bij.
  • Ik voel me een pak zelfverzekerder dan vroeger.
  • Ik voel me veiliger en veiliger wanneer ik mezelf ben. Ik durf dan ook meer en meer mezelf zijn.
  • Ik ben opmerkzamer en meer in het moment aanwezig.

Welke tekenen van vooruitgang merk jij zoal op in jouw leven en met jouw ogen?
Deel ze hieronder met ons.

Wil je naar aanleiding van dit artikel je oogyogapraktijk een boost geven? Dan kan de geleide ochtendritueel oogyogasessie je daarbij helpen. HIER vind je wat je zoals kan verwachten van deze sessie.

Zit je eerder vast in je beperkende geloofsovertuigingen? Dan is de geleide avondmeditatie een absolute aanrader. HIER lees je er meer over.